راه آبی

داستان و نقد داستان

راه آبی

داستان و نقد داستان

نقاش محبوب من ( 1 )


  محمد علی ترقی جاه متولد سال 1322 در تهران، ازکودکی شیفته نقاشی بود. اگرچه کار خود را در رشته مهندسی آغاز کرد، اما دیری نپایید که از آن روی گرداند تا به نقاشی که میل واقعی او بود بپردازد.

 درسال 1346 برنده مدال طلای مسابقات هنری دانشگاه های ایران شد. در 1355 اولین نمایشگاه انفرادی خود را در تهران گالری و سپس در 1357 در نمایشگاه بین المللی هنر بازل سوئیس برگزار کرد.

 در آغاز دهه 1360 روش ویژه خود را که مشخصه آن اسبهای تجرید یافته ( استیلیزه) بود پی ریخت که به نشان هنری وی معروف شد. موزه بین المللی هنر قرن بیست و یکم آمریکا (TIMOTCA ) نقاشی های وی را به عنوان نماینده هنر ایران انتخاب کرد. آثار او نیز جزو مجموعه موزه هنرهای معاصر تهران (TMCA ) موزه هنرهای مدرن شارجه (U.A.E ) موزه ورلد، نوتردام هلند و موزه هنرمندان معاصر(موزه محمد علی ترقی جاه) می باشد.

ترقی جاه به عنوان یک هنرمند ایرانی منحصر به فرد در میان هنرمندان معاصر ظهور کرده است. هنر وی نتیجه آرامش وی با دنیای اطراف خویش است. در نقاشی های آرام و صلح جویانه او تصاویری از اسب ها، خروسها و روستائیان در سرزمینی افسانه ای در زمینه ای قهوه ای و خاکی به چشم میخورد. آثار او احساسی در بیننده بوجود می آورد که ملایم و شفاف ولی در عین حال بسیار نافذ و اثرگذار می باشد. که یادآور افسانه های سرزمین های کویری و شرقی است. همه چیز سبک و رها، باور نکردنی و جادویی است. بیننده پای تابلو های او میخکوب میشود، مینگرد و خود را در این دنیای ناشناخته آرام و زیبا مانند بهترین غزلیات که با ساده ترین بیان بزرگترین مفاهیم را میرسانند رها می یابد. در نقاشی های او اسب ها بدون ارتباط با زمین در حرکتند. همینطور خروسها، انسانها و کوهها. سفر آنها بسوی بهشتی است که از آن آمده اند. جایی که در آن صلح، هماهنگی و عشق است. آرزوی آنها پرواز بسوی محبوبشان  و خانه واقعی شان می باشد. رنگ سفید در نقاشی های او نماد پروردگار است که ترقی جاه حضور اورا همه جا خیلی نزدیک احساس میکند.  در سالهای اخیر آثار او در کنار نقاشی های هنرمندان بلند آوازه جهان در شهرهای بزرگی چون نیویورک، واشینگتن، شیکاگو، پاریس، لندن، زوریخ، ژنو، وین، توکیو، مکزیکو سیتی، تهران، فلورانس، لیسبون، مادرید، کازابلانکا و اشتوتگارت و پکن به نمایش در آمده اند.

ترقی جاه می گوید: " همواره آرزویم این بوده که همه آدمیان بی آنکه دل مشغول فرهنگ، مذهب، آئین و دیگر ویژگی های متمایز دهنده خود باشند،در کنار هم در صلح و آرامش زندگی کنند."  
این هنرمند گرانقدر در روز 21 مرداد 1389 در سن 67 سالگی به دیار باقی شتافت.


عیناً از سایت نقاش نقل شده است.

نظرات 5 + ارسال نظر
[ بدون نام ] یکشنبه 8 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 01:12 ب.ظ

خیلی عالی بود.

[ بدون نام ] یکشنبه 8 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 01:14 ب.ظ

به ماندگاران پیوست، خوش به حالش. این پیوند و این تابلو عالی بود.

لیلا میرباقری چهارشنبه 11 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 05:30 ب.ظ http://www.lili97.blogfa.com

سلام دوست عزیز
با پلنگه اهلی به روزم ومنتظر حضور گرمتون.

شمس درگهان شهر من یکشنبه 15 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 04:40 ب.ظ http://www.shams-212a.blogfa.com

سلام
قشنگ بود

شهین شنبه 15 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 12:39 ق.ظ

ترقی جاه درهنرنقاشی حرفی برای گفتن داردو آثارش در گالری های زیادی به نمایش گذاشته شده .ولی برای من انسان بودنش بیشتر ارزشمند است .ازگفته هایش پیداست آرزویش این بوده که آدمیان درکنار هم درصلح و آرامش زندگی کنند . این نهایت انسانیت است. هرچند که در زمان حیات او ( انسان بودن ) بیش ازهرزمان دیگر کمرنگ وحتی بیرنگ بوده و البته که هست . به امید روزهای خوب

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد