راه آبی

داستان و نقد داستان

راه آبی

داستان و نقد داستان

همچو فرهاد...

فرصت کوتاه بود

و سفر جانکاه بود

اما یگانه بود و

                 هیچ کم نداشت

چینن گوید

              بامداد شاعر...

 این هفته، همراه دوستان نویسنده طرح رمان نوجوان امروز، سفر سه روزه ای به کرمانشاه داشتم؛ فرصتی کوتاه. اما بی شک یگانه که واقعاً هیچ کم نداشت.

 به جز دیدار دوستان و رفتن به و تماشا کردن جاهای دیدنی و انداختن عکس های یادگاری عالی و آشنایی با چندچهره جوان دوست داشتنی تازه و دو سه نفری پیشکسوت که تا به حال از نزدیک ندیده بودمشان و بگو و بخند و استراحت در اتاقی روبه منظره شهر و پیاده روی های ( راستش یک مورد بیش تر نبود! ) بعداز شام و چای و کافی... یک چیز این سفر یگانه اش کرد.

 شاید همان موقع که نقش بیستون را دیدم و از فرهاد و عشقش شنیدم، از سخت جانی اش درکار و پایداریش بر تراش هرچه بهتر سنگ و کوه و... باید می فهمیدم این اتفاق برای من هم  افتاده یا دارد می افتد.

راستش من هم مثل بعضی دوستان دیگر، کاری را آماده کرده بودم بخوانم و نظر بگیرم. این کار، فصل اول یک رمان تازه بود. چند بار بازنویسی اش کرده بودم و فکر می کردم هیچ کم و کاستی ندارد. حداقل برای شروع...اما...

 چه عالی شد که خواندم و چه عالی تر شد که دوستانی در باره اش حرف زدند و عیب و ایرادهایش را گرفتند. چه عالی شد که باز برای هزارمین بار به این نتیجه رسیدم که آدمی کامل نیست. درست همان موقع که فکر می کنی همه چیز سر جای خودش قراردارد می شنوی که نه...و دلیلش را که سبک سنگین می کنی می بینی حق با کسی است که دارد به کارت از چشم غیر خودت نگاه می کند.

 یادم افتاد به داستان معروفی از ماکسیم گورکی. یادتان هست؟ همان داستانی را می گویم که نویسنده در جمعی کار خودش را می خواند و کلی به به و چه چه می شنود و وقتی از آن محفل بیرون می زد، با وجود برف و یخبندان، گرم تشویق ها و تعریف هاست. همان وقت یکی از تاریکی بیرون می آید و با او از دری دیگر حرف می زند. درباره داستانش و نگاهش و هنرش و ...اولش به نویسنده بر می خورد اما بعداً در می یابد...

من اولش هم بهم بر نخورد. تکان خوردم و هیجان زده شدم و بیشتر خوشحال شدم که در این جمع هستم. در جمعی که  نقد بشوم و کمکم کنند بهتر بنویسم. هنوز خیلی خیلی چیزها هست که باید یاد بگیرم. این را از سر تواضع نمی گویم که ندارم. از خوشحالی می گویم که دارم. خوشحالی از فرصتی که پیدا کردم دوباره برگردم سر کارم و این بار به نوک قله نگاه کنم. یاد گرفتم اگر  به نوک قله نگاه کنم شاید...شاید شانس این را داشته باشم به دامنه برسم.

نظرات 6 + ارسال نظر
فاطمه شنبه 23 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 11:27 ق.ظ http://lonely-sea.blogsky.com/

فرصت عجیب کوتاه بود...

عجیب...

دالکاف دوشنبه 25 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 01:49 ق.ظ http://dalkaf.blogfa.com

درود
با حفره های مرموز بروزم
همچنین برای شما دوست گرامی آرزوی پیروزی دارم.

فرهاد سه‌شنبه 26 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 11:20 ق.ظ

بی خود نیست که گفته‌اند بسیار سفر باید تا...
اما آن کاپوچینوها پدیده ای بود برای خودش.

و آن مطباخ! منتظر پدیده های تازه باش برادر!

ریحانه جعفری چهارشنبه 27 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 09:04 ق.ظ http://www.reyhann.blogfa

چه خوب آقای عبدی عزیز. برایتان خوشحالم زیاد. دوست دارم قله‌تان را ببینم.

کدام قله، کدام اوج؟
مشتاق دیدار شما و موفق باشید.

راشدانصاری چهارشنبه 27 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 11:30 ق.ظ http://www.khaloorashed.com

سلام
حداقل یکبار...!!
سری به خالو بزن

تنهاترین دوشنبه 8 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 11:40 ب.ظ

سلام بر استاد...

وبلاگ آرومی دارید....هر چند بهمون خونه ندادید توی دنیای واقعی اما ما توی دنیای مجازی مهمون خونتون شدیدم....مطالبتون رو به مرور میخونم.موفق باشید...
موفق و شاد باشید

آه بله...حرف اون آقا قیدار بود...درسته؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد